Namco Arcade Stick

Producent: Namco & HORI

Zastosowanie: PSX, PS2,

Informacje ogólne:

Komercyjny Arcade Stick wyprodukowany z myślą o konsoli PSX. Komponenty jego konstrukcji stały się bazą a wręcz kanonem w Arcade Stickach HORI wypuszczanych lawinowo również pod konsole 3D II i III generacji. W pewnych kręgach graczy wręcz legendarny.

Budowa i wykonanie

Obudowa jest wykonana z tworzywa od góry i dołu ma metalowy blat. Arcade Stick ma kompaktowe wymiary jest bardzo niski. Blat jest nachylony pod lekkim kątem to chyba jedyny japończyk z blatem nachylonym podobnie jak amerykańskie. Jest to niewątpliwa zaleta. Całość sprawa dosyć dobre wrażenie i wygląda bardzo solidnie. Przyciski są ułożone w klasyczny ergonomiczny układ znany z 1Playera choćby z automatów Namco Excellena.

Komponenty niestety wbrew temu co twierdzi wiele osób nie są one oryginalne. Joystick to standardowa imitacja spotykana w Arcade Stickach HORI takich jak choćby Fighting Stick czy Soul Calibur Stick. To że joystick działa w miarę dobrze to jedynie zasługa znakomitych mikroprzełączników Omrona. Mikroprzełączniki nie są przykręcone do bazy a jedynie trzymane przed podstawkę z ogranicznikiem wpięta na zatrzaski. Powoduje to że zarówno podstawka jak i mikroprzełączniki zwyczajnie się klekotają w tym wszystkim. Joystick ma bardzo niski trzonek co akurat wielu osobom się podobało bo realna droga na rzucie i angażu była mała. Namco był zwyczajnie szybki podobnie jak choćby Seimitsu LS-40. Przyciski maja średnicę 30mm podobnie jak oryginalne japońskie. Głownie to myliło osoby twierdzące że Namco ma przyciski Sanwy. Podróbki i imitacje z Chin zazwyczaj mają 27-28mm średnicy. Jednak co do ich chińskiego rodowodu to jestem prawie w 100% pewien. Wyraźnie świadczą o tym mikroprzełączniki w nich użyte. Bardzo kiepskiej jakości i notorycznie spotykane we wszystkich produktach Made In China.

asNAS-PCB

Interfejs jest zgodny z kontrolerem PSX oraz PS2. Terminale przycisków są wlutowane w PCB co utrudnia ich podmianę jednak samo PCB jest dość dobrej jakości nie psuje się, działa bez problemów na przejściówkach. Stanowi też świetną bazę dla interfejsu w innych customach bo bardzo łatwo lutuję się do niego przewody.

Serwisowanie i modyfikacje

Konserwacja i reperacja joysticka

Joystick można serwisować zmieniając mikroprzełączniki na nowe oraz czyszcząc pivota i nakładając nową warstwę silikonu do łożysk z tworzyw sztucznych. Daje to dość dobra poprawę w działaniu wysłużonego kontrolera.

Modyfikacja Namco Arcade Stick

Namco Stick z powodu kompaktowych rozmiarów obudowy jest bardzo wybredny jeśli chodzi o joysticki które mogą się w nim zmieścić. Na dobrą sprawę nie ma problemów jedynie z JLF natomiast reszta modeli Sanwy i Semitsu to już akrobatyka i ingerencja zarówno w obudowę jak i w same kontrolery. Joysticki europejskie, amerykańskie i koreańskie absolutnie się nie zmieszczą. Przyciski są stosunkowo proste do zamontowania otwory są zgodne z średnica japońskich produktów Sanwy i Semitsu.

Gametest

Arcade Stick ten dość dobrze spisuje się w bijatykach 3D a z racji krótkiego rzutu również w 2D można na nim sporo ugrać mimo kwadratowej rotacji która to nie jest patologicznie odczuwalna. Większość kombinacji prawidłowo się wpisuje. Dobre przekątne. Niestety joystick bardzo przeciętnie centruje czuć zamulenie dużo bardziej niż na produktach Sanwy. Z tego powodu bardzo przeciętnie się dashuje i biega. W Shmups gdyby nie zamulone centrowanie byłoby całkiem nieźle a tak jest tylko średnio, podobnie w platformerach.

Podsumowanie

Namco Stick powstał z myślą o bijatykach Namco (Soul Edge, Tekken 2/3) które szturmowały ówczesna konsole PSX. Wtedy był uważany na najlepszy kontroler do bijatyk z dostępnych na rynku co zresztą w tym okresie było zgodne z prawdą. Do czasu ukazania się HRAP był bezkonkurencyjny wtedy właśnie powstały mity o jego wspaniałości, niestety wynikają one tylko i wyłącznie z faktu że wszystko inne było wówczas gorsze od Namco. Arcade Stick ten nie może konkurować z oryginalnym sprzętem to nie ta liga. Dziś jest bezwartościowy a jedyną rzeczą na która można zwrócić uwagę jest obudowa podatna ma modyfikacje częściami Sanwy i która zmieści się w torbie obok laptopa. A legendarny jest w pewnych kręgach graczy tylko z powodu fanboystwa, owczego pędu, niedoinformowania i kompletnego braku porównania z czymkolwiek z wyższej półki.

Zalety

  • kompaktowe wymiary
  • metalowy blat
  • układ joysticka i przycisków

Wady

  • nieoryginalne części
  • gałka zamula ruch
  • niska wytrzymałość

Dodaj komentarz